Axer
Bolig

Verksgata 29 - 31

Stavanger

Type

Leilighetshotell og handel/bevertning.

Størrelse

Planlagt utviklet med ca 3000 BTA.

Sted

Stavanger sentrum. Nær fiskepirterminalen.

Pris

Til salgs. Pris oppgis på forespørsel.

Spennende eiendom med historisk preg

Verksgata ligger i utkanten av Norges største sammenhengende trehusområde. Bebyggelsen i og rundt området er hovedsakelig bygd ut mellom andre kvartal av 1800-tallet og frem til 1884. Verksgata 31 har en rik historie. Fra 1709-1722 lå det et salpeterverk her, og det var det som først ga navn til området og deretter Verksgata.

Sjøhusene her hadde direkte adkomst til sjøen helt frem til 1970-årene. Da ble det iverksatt store arbeider i området, og det ble blant annet anlagt vei og kaianlegg foran sjøhusrekken. De fleste av disse sjøhusene ble etablert i første halvdel av 1800-tallet, og huset flere av byens store sildeeksportører. Senere ble mange av dem overtatt av hermetikkindustrien. En av byens største smørfabrikker holdt også i mange år til i Verksgata. I 1980 var det en storbrann i Verksgata, hvilket parkeringsplassen mellom Magasinblaa og Fiskepiren i dag er et resultat av. Halvparten av husene og sjøhusene ble totalskadet i brannen.

Foto: Hakon Johannessens fotoarkiv. Byarkivet i Stavanger. 

Worsegården

Nytt liv med sentral beliggenhet

Bygningen som stod oppført i Verksgata 31, stod opprinnelig på Torget i Stavanger og hadde adresse Torvet 13. I 1852 ble det revet og bygd opp igjen i Verksgata 31. Huset ble på den tiden kalt Worsegården og var modell for Skipper Worses hus i Alexander L. Kiellands romaner.

I 2020 overtok Axer Eiendom AS Verksgata 31 AS, og sørger nå for utvikling og bygging av det som er planlagt å bli leilighetshotell. Det vil kunne tilbys fullt møblerte leiligheter, tilgjengelig for korttidsleie og langtidsleie.  

På gateplan vil det i tillegg bli tilrettelagt for sentrumsformål tilpasset utadrettet virksomhet. 

Topp moderne og tradisjonsrikt

For nybygget er det ønske om gjenbruk av tegl, variasjon i utrykket av gavlvegger ut mot gaten og tradisjonell saltaksform. Fabrikkpipene er ønsket murt opp i tilsvarende historisk høyde, og vinduene tilpasset den omkringliggende bebyggelsen. For Skipperhuset håper selskapet at originale bygningsdeler kan bevares og gjenbrukes så godt det lar seg gjøre, og huset er planlagt flyttet i ett stykke uten demontering.

Nybygget og Skipperhuset vil med dette bli en viktig “brobygger” mellom historisk bebyggelse i sør og en mer moderne bebyggelse i nord.  

Spørsmål om eiendommen?